HR
English
Hrvatski
Kontakt
Press
Novosti
O tvrtki
Osnovni podaci
Brošura/Informativni letak o tvrtki (2017.)
Profil tvrtke 2019
Plinacro Grupa
Plinacro d.o.o.
Podzemno skladište plina d.o.o.
Misija, vizija i ciljevi
Upravljačka struktura
Skupština, Nadzorni odbor
Uprava i poslovodstvo
Organizacija
Sektor tehnološkog i komercijalnog upravljanja transportnim sustavom
Sektor održavanja i razvoja transportnog sustava
Sektor financija i računovodstva
Sektor informacijske sigurnosti, zaštitnih i općih poslova
Služba pravnih i kadrovskih poslova
Služba nabave
Povijest
Povijest djelatnosti transporta plina u RH
Povijest Plinacra
Sustav upravljanja kvalitetom
Upravljanje ljudskim resursima
Natječaji za posao
Važniji kontakti
Poslovanje
Financijski pokazatelji
Ukupni prihodi
Ukupni rashodi
Bruto dobit
Neto dobit
Godišnji izvještaji
Izvještaj o poslovanju Plinacra d.o.o.
Izvještaj o poslovanju Plinacro Grupe
Izvješće neovisnog revizora za Plinacro d.o.o.
Izvješće neovisnog revizora za Plinacro Grupu
NPOO.C7.1.I3.01.0001 Jačanje plinske infrastrukture
Zlobin – Bosiljevo
Bosiljevo – Sisak
Kozarac – Sisak
Zabok – Lučko
Desetogodišnji plan razvoja PTS RH
Međunarodne aktivnosti
Projekti od uzajamnog interesa (PMI)
Optičko-komunikacijski sustav
Za korisnike
Transportni sustav
Opis transportnog sustava
Interaktivna karta transportnog sustava
O prirodnom plinu
Sigurnosne mjere
Priključenje na transportni sustav
Opće informacije za korisnike transportnog sustava
Istraživanje tržišta
Pristup mrežnim podacima
Pristup i korištenje transportnog sustava
Virtualna točka trgovanja
Kvaliteta prirodnog plina - objava podataka
Transparentnost-Uredba 715/2009
Prekidi i ograničenja uslijed radova na transportnom sustavu
Informacije za uravnoteženje
Pravila postupanja operatora transportnog sustava
Procjena ukupne neravnoteže
Potrošnja distribucijskih sustava
Predviđanje dnevnog preuzimanja plina
Usluge i cijene usluga
Usluge operatora transportnog sustava
Tarifne stavke i kalkulator
Objava informacija prema poglavlju VIII. Uredbe Komisije (EU) 2017/460 - članak 29. i članak 30.
Cijena usluge transporta plina
Zakonska regulativa
Savjetovanje sa zainteresiranom javnošću
Obrasci
Posebni uvjeti i uvjeti priključenja, potvrde na glavni projekt i legalizacija
Javna nabava
Obavijesti
Izjava o integritetu
Pravilnik o provođenju jednostavne nabave
Registar ugovora o javnoj nabavi
Registar ugovora o javnoj nabavi od 1. 1. 2018.
Registar ugovora - "jednostavna nabava"
Informacije o postupcima "jednostavne nabave"
Informacije o postupcima javne nabave
Društvena odgovornost
Društvena odgovornost Plinacra
Zaštita okoliša
Zaštita osobnih podataka
Zaposlenici
Zdravlje i sigurnost
Ulaganje u znanje
Antikorupcijski program
Službenik za informiranje
Zahtjev za pristup informacijama
Kalendar važnih događanja
Donacije i sponzorstva
Zahtjev za dodjelu donacije
Zahtjev za sponzorstvo
Popis donacija i sponzorstava
O tvrtki
Osnovni podaci
Brošura/Informativni letak o tvrtki (2017.)
Profil tvrtke 2019
Plinacro Grupa
Plinacro d.o.o.
Podzemno skladište plina d.o.o.
Misija, vizija i ciljevi
Upravljačka struktura
Skupština, Nadzorni odbor
Uprava i poslovodstvo
Organizacija
Sektor tehnološkog i komercijalnog upravljanja transportnim sustavom
Sektor održavanja i razvoja transportnog sustava
Sektor financija i računovodstva
Sektor informacijske sigurnosti, zaštitnih i općih poslova
Služba pravnih i kadrovskih poslova
Služba nabave
Povijest
Povijest djelatnosti transporta plina u RH
Povijest Plinacra
Sustav upravljanja kvalitetom
Upravljanje ljudskim resursima
Natječaji za posao
Važniji kontakti
Poslovanje
Financijski pokazatelji
Ukupni prihodi
Ukupni rashodi
Bruto dobit
Neto dobit
Godišnji izvještaji
Izvještaj o poslovanju Plinacra d.o.o.
Izvještaj o poslovanju Plinacro Grupe
Izvješće neovisnog revizora za Plinacro d.o.o.
Izvješće neovisnog revizora za Plinacro Grupu
NPOO.C7.1.I3.01.0001 Jačanje plinske infrastrukture
Zlobin – Bosiljevo
Bosiljevo – Sisak
Kozarac – Sisak
Zabok – Lučko
Desetogodišnji plan razvoja PTS RH
Međunarodne aktivnosti
Projekti od uzajamnog interesa (PMI)
Optičko-komunikacijski sustav
Za korisnike
Transportni sustav
Opis transportnog sustava
Interaktivna karta transportnog sustava
O prirodnom plinu
Sigurnosne mjere
Priključenje na transportni sustav
Opće informacije za korisnike transportnog sustava
Istraživanje tržišta
Pristup mrežnim podacima
Pristup i korištenje transportnog sustava
Virtualna točka trgovanja
Kvaliteta prirodnog plina - objava podataka
Transparentnost-Uredba 715/2009
Prekidi i ograničenja uslijed radova na transportnom sustavu
Informacije za uravnoteženje
Pravila postupanja operatora transportnog sustava
Procjena ukupne neravnoteže
Potrošnja distribucijskih sustava
Predviđanje dnevnog preuzimanja plina
Usluge i cijene usluga
Usluge operatora transportnog sustava
Tarifne stavke i kalkulator
Objava informacija prema poglavlju VIII. Uredbe Komisije (EU) 2017/460 - članak 29. i članak 30.
Cijena usluge transporta plina
Zakonska regulativa
Savjetovanje sa zainteresiranom javnošću
Obrasci
Posebni uvjeti i uvjeti priključenja, potvrde na glavni projekt i legalizacija
Javna nabava
Obavijesti
Izjava o integritetu
Pravilnik o provođenju jednostavne nabave
Registar ugovora o javnoj nabavi
Registar ugovora o javnoj nabavi od 1. 1. 2018.
Registar ugovora - "jednostavna nabava"
Informacije o postupcima "jednostavne nabave"
Informacije o postupcima javne nabave
Društvena odgovornost
Društvena odgovornost Plinacra
Zaštita okoliša
Zaštita osobnih podataka
Zaposlenici
Zdravlje i sigurnost
Ulaganje u znanje
Antikorupcijski program
Službenik za informiranje
Zahtjev za pristup informacijama
Kalendar važnih događanja
Donacije i sponzorstva
Zahtjev za dodjelu donacije
Zahtjev za sponzorstvo
Popis donacija i sponzorstava
Unesite pojam
Traži
Metodologija za izračun tehničkog kapaciteta
Uloga transportnog sustava je omogućiti transport prirodnog plina od izvora (proizvodnih polja, ulaznih interkonekcija, podzemnog skladišta prirodnog plina, terminala za UPP) do mjesta njegove potrošnje (postrojenja krajnjih kupaca plina koja su izravno priključeni na transportni sustav, distribucijske sustave na koje su priključeni ostali krajnji kupci) te omogućiti tranzit plina za druge zemlje putem izlaza na interkonekcijama. Liberalizacijom tržišta plina u Europi, povezivanjem nacionalnih tržišta plina i razvojem novih dobavnih pravaca (npr. terminal za UPP na otoku Krku) povećava se potreba za tranzitom plina preko teritorija Republike Hrvatske (dalje: RH) te se tim potrebama prilagođava i tehnički kapacitet ulaza u transportni sustav i izlaza iz transportnog sustava (dalje: ulaza/izlaza).
Pojam tehničkog kapaciteta definiran je Uredbom (EZ) br. 715/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. srpnja 2009. o uvjetima za pristup mrežama za transport prirodnog plina: tehnički kapacitet znači maksimalni stalni kapacitet koji operator transportnog sustava može ponuditi korisnicima mreže, vodeći računa o cjelovitosti sustava i operativnim zahtjevima transportne mreže.
Postupak utvrđivanja tehničkog kapaciteta ulaza u transportni sustav i izlaza iz transportnog sustava
Cilj i svrha postupka utvrđivanja i ažuriranja tehničkih kapaciteta ulaza/izlaza transportnog sustava je usklađivanje tehničkih kapaciteta s potrebama tržišta prirodnog plina u RH i okruženju, a uvažavajući tehničke mogućnosti transportnog sustava. Postupak utvrđivanja tehničkih kapaciteta važna je faza u postupku planiranja razvoja transportnog sustava i osiguravanja dostatnih kapaciteta transportnog sustava RH za pouzdanu i sigurnu opskrbu prirodnim plinom svih krajnjih kupaca u RH te za tranzit prirodnog plina za potrebe drugih nacionalnih tržišta.
Ovim postupkom utvrđeni tehnički kapacitet je maksimalni stalni kapacitet kojeg operator transportnog sustava Plinacro može ponuditi korisnicima transportnog sustava na pojedinom ulazu/izlazu transportnog sustava te ga korisnici mogu ugovoriti i koristiti. Tehnički kapacitet izlaza iz transportnog sustava izravno ovisi u tehničkom kapacitetu ulaza u transportni sustav i ne može biti veći od pripadnog priključnog kapaciteta određenog u energetskoj suglasnosti.
Postupak utvrđivanja i ažuriranja tehničkog kapaciteta provodi se najmanje jednom godišnje i to dva mjeseca prije roka za podnošenje godišnjih rezervacija kapaciteta te izvanredno u slučaju iskazane potrebe za kapacitetima na ulazima/izlazima transportnog sustava iznosa većeg od tehničkog kapaciteta
Postupak utvrđivanja i ažuriranja podataka o tehničkom kapacitetu za ulaze/izlaze koji se može ponuditi korisnicima usluge transporta plina kao stalni kapacitet sadrži sljedeće glavne faze:
Prikupljanje i analiza podataka o potrebama za korištenje kapaciteta
na izlazima iz transportnog sustava unutar RH
na ulazima u transportni sustav iz mreže proizvodnih plinovoda
na interkonekcijama
Priprema modela mreže za hidrauličke proračune/simulacije
Priprema karakterističnih scenarija i provedba hidrauličkih analiza
Interpretacija rezultata proračuna i utvrđivanje iznosa tehničkog kapaciteta
Prikupljanje i analiza podataka o potrebama za korištenje kapaciteta
S obzirom na promjenjivost potrošnje prirodnog plina u RH, promjene dobavnih pravaca i dinamike na tržištu plina u RH i okruženje, a s tim u vezi i potrebe za korištenjem kapaciteta transportnog sustava RH, nužno je periodički od energetskih subjekata prikupljati podatke koji se koriste pri utvrđivanju tehničkih kapaciteta.
Podaci koji se koriste u postupku utvrđivanja tehničkih kapaciteta su sljedeći:
Izlazi iz transportnog sustava koji su ulazi u distribucijske sustave
najveća dnevna potrošnja plina utvrđena mjerenjem protoka na pojedinom izlazu u prethodnih deset godina,
podaci o planovima razvoja kapaciteta distribucijskih sustava i projekciji ukupne godišnje količine plina koju planiraju preuzeti iz transportnog sustava za desetogodišnje razdoblje, koje operatori distribucijskih sustava svake godine dostavljaju operatoru transportnog sustava u skladu sa Zakonom o tržištu plina, za potrebe izrade desetogodišnjeg plana razvoja transportnog sustava.
Kako bi se izbjegla mogućnost da se zbog eventualne nedovoljne procjene operatora distribucijskih sustava utvrdi tehnički kapacitet nedovoljnog iznosa, za tehnički kapacitet uzima se veći od gore navedenih podataka.
Izlazi iz transportnog sustava za krajnje kupce izravno spojene na transportni sustav
Krajnji kupci plina izravno spojeni na transportni sustav također svake godine dostavljaju, u skladu sa Zakonom o tržištu plina, projekciju ukupne godišnje količine plina koju planiraju preuzeti iz transportnog sustava kao i podatke o planiranim maksimalnim kapacitetima preuzimanja prirodnog plina na pripadnim priključcima (izlazima iz transportnog sustava), za desetogodišnje razdoblje.
Usporedbom tako zaprimljenih podataka s ostvarenim korištenjem kapaciteta na predmetnom izlazu, odnosno najvećom dnevnom potrošnjom plina utvrđenom mjerenjem protoka na pojedinom izlazu u prethodnih deset godina, određuje se tehnički kapacitet primjenjujući pravilo većega.
Ulazi u transportni sustav iz mreže proizvodnih polja
Iznos tehničkog kapaciteta utvrđuje se temeljem podatka o planu proizvodnje prirodnog plina u RH za desetogodišnje razdoblje, koje proizvođač prirodnog plina dostavlja svake godine u skladu sa Zakonom o tržištu plina.
Pri tome se uzimaju u obzir i iznosi najavljenih novih ulaza u transportni sustav koji u narednom periodu trebaju postati aktivni. Vezano uz navedeno valja spomenuti da je višegodišnjom eksploatacijom i iscrpljivanjem proizvodnih polja evidentan prirodni pad proizvodnje odnosno trenutnog protoka plina koji proizvodna postrojenja mogu postići te je nerealno zadržati iznose tehničkog kapaciteta na ulazima iz proizvodnje na razinama koje su postizane u prošlosti.
Ulaz/izlaz na interkonekcijama
Tehnički kapacitet interkonekcija određuju se bilateralnom suradnjom s operatorima transportnih sustava s kojima postoji zajednička interkonekcija i utvrđuje se u zajedničkom interkonekcijskom sporazumu, u skladu s Uredbom Komisije (EU) 2015/703 оd 30. travnja 2015. o uspostavi mrežnih pravila interoperabilnosti i razmjene podataka.
Priprema modela mreže za hidrauličke proračune/simulacije
Hidrauličkim proračunima provjerava se može li transportni sustav zadovoljiti potrebe za transportom plina koje proizlaze iz iznosa protoka na ulazima/izlazima koji su utvrđeni u ranijim fazama postupka.
Za navedene hidrauličke proračune koristi se specijalizirani računalni programski paket za simulaciju procesa u plinovodnim mrežama, u statičkim i dinamičkim scenarijima protoka. Programski paket SIMONE visoko je standardiziran i nudi izbor različitih značajki i dubine modeliranja, a sve se može kontrolirati istim grafičkim korisničkim sučeljem. Pri korištenju računalnog programa za hidrauličke simulacije kao dva skupa podataka potrebnih za izvođenje simulacija treba razlikovati
mreže
i
scenarije
.
Mreža
je opis tehničkih karakteristika glavnih komponenti transportnog sustava (plinovodi, slavine, regulacijski ventili, kompresorska postrojenja) i njihove međusobne povezanosti. Osnovni parametri za svaki pojedini segment mreže plinovoda su unutarnji promjer cijevi, duljina, hrapavost stjenke i nadmorska visina karakterističnih točaka. Za simulacije se uvijek koristi model mreže koji odgovara stvarnom stanju izgrađenosti transportnog sustava, uz eventualno dodane nove elemente mreže koji će biti aktivni u periodu za koji se utvrđuju tehnički kapaciteti.
Scenarij
je skup podataka o očekivanim razinama protoka plina na ulazima/izlazima transportnog sustava, zadanim parametrima očekivanog ili dopuštenog tlaka plina, brzine protoka medija, temperature i sl. te podataka o režimu rada aktivnih elemenata mreže (regulacijski ventili i kompresorska postrojenja).
Statički scenarij za simulaciju podrazumijeva konstantne zadane uvjete i parametre (protoci na ulazima/izlazima, zadani tlakovi, postavke regulacije protoka i tlaka), s jednakim iznosom ukupnog protoka plina na ulazu u transportni sustav i na izlazu iz transportnog sustava.
Rezultat izvođenja simulacije je
uspjela
ili
neuspjela
simulacija. Neuspjela simulacija znači da
mreža
s aktualnim karakteristikama ne može zadovoljiti
scenarijem
zadane parametre protoka i tlaka. Ako je simulacija uspjela, može se zaključiti da
mreža
svojim karakteristikama zadovoljava zadani
scenarij
transporta plina, a rezultat simulacije su iznosi kapaciteta ili tlakova koji su u scenariju postavljeni kao nepoznate veličine odnosno vrijednosti koje su tražene kao rezultat proračuna.
Priprema karakterističnih scenarija i provedba hidrauličkih analiza
S obzirom na broj ulaza/izlaza transportnog sustava te promjenjivost potrošnje plina tijekom godine, moguće je postaviti vrlo veliki broj scenarija s različitim kombinacijama parametara protoka plina. Kako bi se broj potrebnih simulacija smanjio, odabiru se karakteristični najnepovoljniji scenariji transporta plina. Najnepovoljnijim scenarijima transporta za mrežu RH mogu se smatrati scenariji s najvećom očekivanom potrošnjom plina distribucijskih sustava u zimskim uvjetima i istovremenom najvećom potrošnjom svih krajnjih kupaca koji su izravno povezani na transportni sustav te scenariji transporta s najmanjom očekivanom potrošnjom plina, ali visokom razinom uvoza plina, preuzimanja plina iz terminala za UPP, skladištenja i tranzita. Scenarijima najveće očekivane potrošnje u pravilu se provjerava dostatnost ulaznih kapaciteta i karakteristika mreže za zadovoljavanje potrošnje plina u RH te se utvrđuju potencijali za tranzit i izvoz plina u takvim uvjetima. Za scenarije najmanje očekivane potrošnje plina karakteristična su velika opterećenja protokom pojedinih dijelova mreže, velike brzine strujanja te posljedično veći gradijenti pada tlaka duž plinovoda koji također mogu biti ograničavajući faktor, usprkos niskoj razini potrošnje plina.
Ako zadana
mreža
može zadovoljiti karakteristične
scenarije
s dijametralno suprotnim postavkama i parametrima, može se zaključiti da su provedivi i scenariji transporta s blažim zahtjevima.
Interpretacija rezultata proračuna i utvrđivanje iznosa kapaciteta za objavu i rezervacije
Opisanim postupkom operator transportnog sustava verificira iznose tehničkih kapaciteta koje će staviti na raspolaganje korisnicima transportnog sustava za rezervaciju i korištenje, što znači da se korisnicima usluge transporta jamči raspoloživost kapaciteta u svim uvjetima tijekom godine bez obzira na razinu potrošnje plina ili različite kombinacije korištenja dobavnih pravaca. Unošenjem ovako utvrđenih tehničkih kapaciteta u SUKAP informacijski sustav, oni postaju važeći parametri u postupku rezervacije i raspodjele kapaciteta te su i javno dostupni putem postojećih mehanizama javne objave podataka na internetskoj stranici operatora transportnog sustava.
Prethodna tema:
Metodologija za izračun tehničkog kapaciteta
Istaknute teme
Za korisnike >
Tarifne stavke i tarifni kalkulator
Poslovanje >
Godišnji izvještaji
Za korisnike >
Pristup i korištenje transportnog sustava
Poslovanje >
NPOO.C7.1.I3.01.0001 Jačanje plinske infrastrukture.